سنت او اس ۶ CentOS

CentOS  یک توزیع گنو/لینوکس مبتنی بر توزیع تجاری ردهت است که از طرف جامعهٔ کاربری آن حمایت و توسعه پیدا می‌کند که در زمینه استفاده در سرور ها بسیار مورد توجه و علاقه قرار گرفته است ، به طوری که در صد قابل توجهی از ساتی هایی که در بستر لینوکس هستند از آن استفاده می کنند. CentOS  که طی این چندین سال حداکثر یک ماه پس از انتشار نسخه‌های ردهت، دیسک‌های آزاد خود را منتشر می‌کرد، این بار در انتشار نسخه شش خود یک تاخیر هشت ماهه را به خود دید تا بیش از پیش شایعه توقف توسعه CentOS و اختلاف میان توسعه‌دهندگان آن قوت بگیرد.

نصب

از آنجا که معمولاً بیشتر کاربران نسخه‌های دی‌وی‌دی ۶۴ بیتی را دانلود و استفاده می‌کنند، من هم از همین دیسک‌ها برای نصب کمک گرفتم. در بخش بوت گزینه جدیدی نسبت به قبل مشاهده نمی‌شود.

پس از آن مانند همیشه پس از طی مرحله تست دیسک‌ها در محیط متنی، صفحات نصب گرافیکی ظاهر می‌شوند که ادامه مراحل نصب از آنجا ادامه می‌یابد. در مراحل نصب نیز نکته خاصی مشاهده نمی‌شود و تمامی مراحل مانند مراحل نسخه‌های قبلی هستند تا به بخش نوع استفاده و نصب بسته‌های مورد نیاز می‌رسیم. در این بخش ما شاهد هفت  بخش Desktop، Minimal Desktop، Minimal، Basic Server، Database Server، Web Server و Virtual Host هستیم که با انتخاب هر بخش برنامه‌های پیش‌فرض همان بخش نصب خواهند شد.

 

 

مخازن نرم‌افزاری

CentOS در این نسخه اصلی خود تمامی مخازن ردهت را با همدیگر ترکیب کرده و فقط یک مخزن برای نصب در اختیار کاربر قرار می‌دهد. دلیل این کار را هم تیم توسعه و آسانی بیشتر نصب برنامه‌ها عنوان کرده است که در حقیقت نیز همین‌طور است و باعث می‌شود تا نصب برنامه‌ها به شیوه راحت‌تری نسبت به نسخه‌های قبلی انجام شود.

 

 دانلود فایل-۳۲بیتی

 دانلود فایل-۶۴بیتی-۱

 دانلود فایل-۶۴بیتی-۲

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.